השתלת עצם בלסת

השתלת עצם בלסת בדרך להשתלת שיניים

השתלת עצם בלסת היא אחד הפתרונות של רופאי השיניים למצבים של חוסר עצם בלסת. אבל למה חוסר עצם בלסת קשור לרופאי שיניים ובכלל לתחום השתלות השיניים?

השתלת עצם בלסת - אנטומיה של לסת האדם

השתלת עצם בלסת – אנטומיה של לסת האדם

האנטומיה של הלסת או יותר נכון של עצמות הלסת קשורה למעשה לתחום רפואת השיניים בעקבות העובדה שבמצבן הטבעי השיניים מחוברות דרך שורשיהן אל עצמות הלסת העליונה והתחתונה.
כאשר החיבור בין עצמות הלסת לבין השיניים נפגע, נגרמת התנדנדות של השיניים, בעיקר אצל מבוגרים.
אם המצב לא מטופל התנדנדות השיניים עלולה להפוך בהמשך לנשירה של השיניים. מצב שהוא כבר בלתי הפיך ומצריך השתלה של שיניים חדשות.
מה שלרוב גורם לאותה פגיעה בחיבור שבין השיניים לבין עצמות הלסת היא דלקת חניכיים חריפה שהופכת לכרונית וגורמת לפגיעה קשה בשורשי השן.

השתלת עצם כתוצאה ממחסור גדול בעצם הלסת 

אחת מתופעות הלוואי של המחסור בשיניים היא הדלדלות של עצם הלסת שאליה השיניים היו מעוגנות. הסיבה לכך היא הפירוש שנותן הגוף למחסור בשיניים. הגוף מזהה שאין שיניים המחוברות לעצם הלסת ובעקבות זאת מבין שאין צורך יותר בעצמות הלסת. לכן, מתחיל פירוק של עצמות הלסת לחומרי הבסיס וספיגה של חומרים אלו אל הגוף לשימוש במקומות בהם יהיו שימושיים יותר.

כאשר מגיע רופא שיניים לבצע השתלת שיניים הוא יעדיף לחקות את מצב השיניים הטבעי שהיה למטופל ולחבר גם את מערכת השיניים החדשה אל עצמות הלסת, ממש כפי שהיו מחוברות אליה השיניים הטבעיות.

לכן, כאשר רופא שיניים מזהה מצב של חוסר עצם בלסת, נוצר קושי עבורו לחבר שתלים דנטליים אל אזורי העצם החסרים והוא צריך למצוא פתרונות חדשים כדי להתמודד עם המצב ולהצליח לחבר את השתלים הדנטליים בצורה יציבה וחזקה מספיק על מנת שיעמדו לאורך שנים בלחצים הגדולים שמופעלים עליהם בלסתו של המטופל.

השתלת עצם כפתרון לבעיה

בניגוד לעבר קיימים כיום מספר רב של פתרונות למקרה של מחסור בעצם הלסת חלקם מאפשרים לעקוף את הבעיה ולהשתמש בשתלים דנטליים ייעודיים לפתרון הבעיה כמו שתלים זיגומטיים או שתלים בזאליים שמטרתם היא לאפשר לבצע השתלת שיניים ביום אחד במקרים קיצוניים של חוסר עצם באחת הלסתות.

אחת השיטות העיקריות היא פשוט להשלים באופן מלאכותי את העצם החסרה בלסת. לשם כך מבצעים תחילה צילום CT המאפשר לבחון את הלסת של המטופל בתלת מימד ולזהות את מחסור העצם הן במימד הגובה והן במימד הרוחב.

לאחר מכן, מבצעים הליך כירורגי שבו פותחים את האזור הנדרש ומוסיפים גרגירים של קטנים של עצם למילוי העצם החסרה. לאחר מכן סוגרים את אזור הניתוח ומאפשרים לגוף לבצע תהליך של התגרמות, כלומר שילוב של הגרגירים לעצם הקיימת והפיכתם לעצם אחת שלמה.

לשם ביצוע השתלת עצם בלסת רופא השיניים נעזר במקורות שונים לעצם. ניתן להשתמש במקור עצמי ואז נלקחת מהמטופל דגימת עצם מהלסת עצמה או מאזורים אחרים בגוף כמו האגן לדוגמא, או ניתן להשתמש במקור עצם חיצוני מבני אדם, מבעלי חיים או ממקור סינטטי.

ככל שמקור העצם קרוב יותר לאדם שבו משתילים כך הסיכוי לדחיית השתל יורד והסיכוי להתגרמות תקינה של עצם הלסת גדל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *