דחיית שתל וסיכונים אחרים – מה עושים כשהשתלת שיניים נכשלה?

דחיית שתל דנטלי – שתל שיניים שלא נקלט

השתלת שיניים היא טיפול עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד שלרוב נעים סביב 95% ומעלה, אבל גם השתלות שיניים עלולות להיכשל.

דחיית שתל דנטלי מלווה לרוב בנפיחות ובכאבים באיזור ההשתלה. דחיית שתל לא תמיד מתרחשת באופן מיידי לאחר השתלת השיניים, לעיתים תהליך דחיית שתל דנטלי מתרחש לאחר תקופה של מספר שבועות או חודשים לאחר ההשתלה.

כישלון של השתלת שיניים מוגדר כמו בכל תחום השתלה אחר, כדחייה של השתל ע"י הרקמה שאליה הוא הושתל, שבמקרה שלנו מדובר על שתל שיניים שלא נקלט בעצמות הלסת התחתונה והעליונה.

דחיית שתל

השתלות שיניים נכשלות לעתים אבל השתלת שיניים שנכשלה אפשר לתקן

 

שתלים דנטליים שנכשלו – למה השתלות שיניים עלולות להיכשל?

יש מספר סיבות לכישלון השתלת שיניים:

זיהומים שנגרמים באזור השתל – זיהום אחרי השתלת שיניים כתוצאה מעששת או מאי שמירה על  היגיינה של הפה עלול לגרום להתפתחות של דלקות בדרגות חומרה שונות באזור ההשתלה ולהביא לדחייה של השתל.

בעיות בריאותיות כלליות של המטופלמטופלים שסובלים מסוכרת, שמשתמשים בתרופות מסוימות, שסובלים מבעיות של חוסר\אובדן עצם (שלא טופלו לפני ההשתלה) ואפילו כאלו שסובלים משחיקה של השיניים בזמן השינה הם בעלי סיכוי גבוה יותר לדחייה של השתל ולכן רופא השיניים חייב להתחשב בכך בתכנית הטיפול שהוא מכין.

אורח חיים לא בריאצריכה של סיגריות ואלכוהול מעודדת דחייה של שתלים דנטליים וגם כאן חשוב להימנע מעישון ומשתייה של אלכוהול לפני ההשתלה ואחרי ההשתלה עד שהשתל נקלט בוודאות.

ביצוע השתלת שיניים לא נכונה – רופא שלא ביצע בדיקות מקדימות מקיפות או שביצע השתלת שיניים לא מקצועית עלול לגרום לכך ששתלים ימוקמו בזווית לא נכונה, חיבור לקוי בין השתל לעצם, העמסה גדולה של משקל ולחץ על אזור קטן, או יצירת לחץ רב מידי על החניכיים. דברים אלו מעודדים את ריקמת החניכיים ואת עצם הלסת להגיב בדלקות ובדחייה של השתל הדנטלי.

מה ניתן לעשות אחרי השתלת שיניים שנכשלה?

במידה ועברתם השתלת שיניים שנכשלה ניתן לבצע השתלת שיניים נוספת, אחרי תקופת החלמה קצרה. אך חשוב מאוד, לפני שניגשים להשתלת השיניים המחודשת, שרופא השיניים יבין ממה נגרם הכישלון של השתלת השיניים הקודמת.

איתור הסיבה לכישלון יאפשר להגדיל את אחוזי ההצלחה בהשתלה הבא. כלומר, במידה ונוצר זיהום באזור, אפשר להתאים טיפול אנטיביוטי שיימנע את התפתחות הדלקת, להקפיד על סטריליזציה גבוהה יותר של אביזרי העבודה ולהסביר למטופל כיצד לשמור על היגיינת פה גבוהה לפני ואחרי הטיפול.
במידה והשתל נכשל בגלל הליך כירורגי לא נכון, חשוב לבצע סדרת בדיקות מקיפה שכוללת צילום CT על מנת להבין מה הייתה הבעיה הכירורגית ולבנות תוכנית השתלה חדשה שתבטיח לא לחזור על הטעות שבוצעה בהשתלה הקודמת.

חשוב מאוד – ביצוע של בדיקה תקופתית שוטפת אצל רופא השיניים המשתיל וביקורים קבועים אצל שיננית לאחר ההשתלה יכולים לזהות מוקדם שתל שיניים שלא נקלט, לטפל בבעיה מבעוד מועד ולמנוע בעיות בריאותיות הנובעות מכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *